Luqman Hakim Melakar Sejarah

KUALA LUMPUR: Peny3rang muda sensasi negara, Luqman Hakim Shamsudin membuka tahun 2021 dengan langkah kanan apabila diberi kepercayaan membarisi kesebelasan utama skuad KV Kortrijk.

Meskipun diturunkan hanya untuk aksi persahabatan men3ntang Excel Mouscron di Stade Le Canonnier semalam, setidak tidaknya ia memberi minit perl4wanan untuk Luqman terus mengembangkan lagi potensinya.

Pada aksi terbabit, Luqman beraksi selama 45 minit pertama sebelum digantikan pada separuh masa kedua yang menyaksikan hanya Lucas Maus dan Adam Jakubech beraksi penuh 90 minit.

Bagaimanapun, KV Kortrijk t3was 2-1 pada aksi persahabatan terbabit selepas ketinggalan seawal minit keempat menerusi Beni Badibanga dan Charles Andreas Brym.

KV Kortrijk meledak gol lewat menerusi Jovan Stojanovic ketika aksi berbaki 10 minit namun gagal mencari gol kedua sekali gus tumb4ng 2-1.

Sebelum ini, Luqman menjalani proses pemulihan selepas mengalami kec3deraan h4mstr!ng di mana otot paha kanannya disahkan koy4k dua sentimeter dan perlu berehat tiga minggu.

Sebagai rekod, anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu muncul pemain pertama negara yang beraksi di pentas utama liga Eropah apabila meng!kat kontrak selama lima tahun dengan KVK.

Dia yang lahir daripada Program Pembangunan Bolas3pak Negara (NFDP) tidak menunggu lama untuk memperagakan impaknya apabila sudah mel3dak dua gol buat skuad Bawah 21 tahun (B-21) KVK sebelum ini.

Ketaj4mannya berjaya men4mbat Vanderhaeghe yang menurunkan bintang muda sensasi negara itu ketika men3ntang RSC Anderlecht sekali gus melakar sejarah sebagai anak tempatan pertama tampil di liga Belgium.

Sumber-BH