Antara Punca Harapan Selangor FC Musn4h

Kuala Lumpur: Keb4ngkitan yang diharapkan Selangor FC dalam aksi suku akhir kedua k3mpen Piala Malaysia musn4h selepas Kuala Lumpur City FC (KL City) mel4kar kemenangan 1-0 di Stadium Bolas4pak Kuala Lumpur, Cheras, sebentar tadi.

Gol tunggal KL City itu disumbangkan penj4ring terbanyak Piala Malaysia ketika ini, Romel Morales untuk memastikan pasukannya mara ke separuh akhir menerusi agregat 3-0 selepas turut mer4kam kemenangan 2-0 di Kelana Jaya, Ahad lalu.

Kejayaan menundvkkan ‘jiran tetangga’ itu turut meran4pkan impian Selangor untuk menambah koleksi Piala Malaysia ke-34 dengan sebaliknya KL City berpeluang menamatkan kem4rau kejuaraan trofi berprestij itu selepas menjul4ngnya secara h4trik pada 1987, 1988 dan 1989.

Skuad Red Giants yang perlu mencari dua gol untuk mengik4t agregat hampir mendahului seawal minit kedua menerusi percubaan tonggak import dari Myanmar, Hein Htet Aung namun percubaannya sekadar meng3gar tiang gol tuan rumah.

Pelawat terus men3kan dan Aliff Haiqal hampir menew4skan Kevin Ray Mendoza di minit ke-14 selepas tonggak tengah itu dengan ber4ni memb3lah benteng KL City namun sempat di t4mpan penjaga gol biarpun pada awalnya tangk4pannya sedikit terlepas.

Ketika Selangor rancak meny3rang, Morales hampir menghvkum kel3kaan bent3ng l4wan tapi mujur Ashmawi Yakin sempat mengh4lang percubaan peny3rang dari Colombia itu.

Ketumpvlan bahagian depan Selangor nyata tidak digemari Karsten Neitzel dan jurulatih dari Jerman itu terus membuat pertukaran dr4stik pada awal babak kedua dengan memasukkan Danial Asri dan mengeluarkan Shahrel Fikri.

Sebaliknya skuad Warga Kota terlebih dulu menemui gol hasil sentuhan Morales di minit 50 selepas dia memanfaatkan t4ndukan Paulo Josue sekali gus ia adalah gol ke-10 peribadinya sepanjang k3mpen Piala Malaysia setakat ini.

Kelebihan tiga gol secara agregat itu jelas memberi kelebihan buat tuan rumah yang terus mempertahankan kedudukan itu sehingga wisel penamat untuk men3mpah tiket ke separuh akhir dan akan men3ntang Melaka United yang turut mencatat kemenangan dalam satu lagi suku akhir.

Sumber-MH