Sangat Berharga Buat KDA FC

Alor Setar: Meskipun hajat untuk mendapatkan mata penuh tidak kesampaian, Ketua Jurulatih Kedah Darul Aman FC (KDA FC) Aidil Sharin Sahak tetap bersyukur skuadnya sekurang-kurangnya dapat membawa pulang satu mata yang dianggap berharga pada aksi perl4wanan men3ntang UiTM FC yang berkesudahan seri 3-3 di Stadium Darul Aman semalam.

Bagi pengendali KDA FC itu, satu mata yang diperoleh skuadnya semalam adalah satu mata yang berharga setelah pemainnya melakukan usaha sedaya upaya mereka untuk b4ngkit semula selepas ketinggalan dua gol di babak kedua.

“Bagi saya adalah lebih baik mendapat satu mata dari tidak mendapat apa-apa mata dan saya tetap menghargai usaha dan komitmen keb4ngkitan yang dipamerkan semua pemain saya pada perl4wanan ini.

“Walaupun sekadar satu mata, saya tetap bersyukur kerana pemain tidak berpvtus asa dan p4tah semangat walaupun ketinggalan gol dengan terus bekerja keras untuk b4ngkit semula selepas ketinggalan dan itu adalah perkara yang penting yang ditunjukkan oleh semua pemain.

“Pemain telah melakukannya usaha terbaik mereka, namun mungkin disebabkan faktor kel3tihan atau kurang tumpuan, banyak peluang terhidang g4gal kami manfaatkan terutama di babak pertama, dan itu menyebabkan kami dilihat beraksi dalam tek4nan, sementara pihak l4wan pula mendapat tiga peluang terbaik dan mereka berjaya memanfaatkan peluang yang hadir.” katanya.

Aidil juga berkata faktor dua kesil4pan yang berlaku di bahagian pertahanan menyebabkan skuadnya tert3kan dengan ketinggalan dua gol dan ini mem4ksa beliau melakukan perubahan segera untuk b4ngkit dengan memasukkan beberapa pemain gantian yang lebih bertenaga.

“Tidak mudah untuk kami mencari dua gol dalam tempoh 20 minit setelah ketingg4lan, tetapi pemain tidak mudah menga4ah dan sebaliknya mereka terus berusaha untuk b4ngkit mencari gol.

“Kemasukan peny3rang muda Fikhri Zulkiflee juga menampakkan beliau mengambil peluang yang ada dengan j4ringan gol dan saya lihat dia menggunakan peluang terbaik itu untuk bersedia pada masa depan.

“Tugas saya kini adalah untuk terus memberi semangat dan motivasi kepada semua pemain agar terus fokus untuk menghadapi perl4wanan terakhir kami bertemu Melaka United ahad ini yang saya anggap seperti ‘aksi final’,” katanya.

Sementara itu ketua jurulatih UiTM FC Reduan Abdullah memuji aksi bersemangat anak buahnya yang beraksi dengan baik meskipun hampir memenangi perl4wanan ini selepas mendahului Kedah di babak kedua perl4wanan.

“Walaupun g4gal mendapatkan mata penuh, namun saya mengucapkan terima kasih kerana semua pemain yang telah menunjukkan kesungguhan dan semangat ju4ng yang tinggi dalam perl4wanan men3ntang Kedah ini.” katanya.

Sumber-MH